گروه ریاضی هشتم

گروه ریاضی (ویژه ی همه ی پایه ها)
گروه ریاضی(ویژه ی همه ی پایه ها)



نکاتی برای خواندن ریاضی
بازدید : ۵۶۰ تا

مهمترین نکات برای آموزش و یادگیری درس ریاضی و موفقیت در ریاضیات در این بخش ارائه شده است. اولین نکته مهم در یادگیری درس ریاضی، مرور درس پس از کلاس است. بارها و بارها شاید این نکته را شنیده باشیم ولی کمتر به آن عمل می کنیم.
سعی کنید با یک برنامه ریزی منظم بعد از تمامی کلاسهای ریاضی، حتما مروری در حد یک ربع هم که شده داشته باشید. این امر باعث میشود تمامی مطالبی که در آن روز یاد گرفته اید به یک باره فراموش نشده و دفعات بعد مجبور نباشید کل مطلب را از اول بخوانید.
اگر مطالب را پس از کلاسهای درس مرور نکنید، بعدا که به سراغ درس می روید مثل این می ماند که اصلا کلاسی برگزار نشده و خودتان باید از صفر شروع به خواندن بکنید که خیلی کار سختی است. 
برای یادگیری درس ریاضی یک برنامه ریزی صحیح، تمرکز در کلاس خصوصی و گروهی ریاضی و حل مثال و تمرین لازم است.

هر کاری را که در زندگی بخواهید با موفقیت انجام دهید به برنامه ریزی احتیاج دارید. برای یادگیری و آموزش ریاضی نیز داشتن یک برنامه خوب و منسجم لازم است. برای مرور درس ریاضی، شرکت در کلاسها و حل مثال و تمرین زمان مشخصی را در نظر بگیرید.

در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و یا اگر مدرس خصوصی دارید، در جلسات تدریس خصوصی ریاضی با تمرکز کامل به مطالب گوش دهید. مطالبی را که در کلاس درس در مدت کوتاهی می توانید یاد بگیرید خودتان به تنهایی در مدت زمان بیشتری می توانید متوجه شوید.

نهایتا حل مثال و تمرین را برای یادگیری ریاضی فراموش نکنید. تمریناتی که معلم یا دبیر ریاضی به شما داده است و تمرینات اضافی هم حل کنید.
یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. وقتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی شما در حال توضیح دادن درس است سعی کنید که حتما با دقت گوش دهید. نکته بردارید. سوال بپرسید و حضور فعالی در کلاس داشته باشید. هر مطلبی را که متوجه نشدید بپرسید.
فقط اینکه در کلاس ریاضی حاضر باشید کافی نیست. حتی در نوشتن جزوه ریاضیتان سلیقه به خرج دهید که بعدا برای خواندن جذاب باشد. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان حتما به دقت گوش دهید. این اولین قدم در موفقیت در ریاضی است. 
به منظور یادگیری بهتر درس ریاضی و موفقیت در آن حضور فعال و موثر در کلاس درس می تواند بسیار مهم باشد.
به جرات می توان گفت که حل تمرین و مسئله اگر مهمترین عامل در یادگیری ریاضی نباشد، یکی از موثرترین عوامل است.

برای یادگیری درس ریاضی بعد از مطالعه اولیه و حضور در کلاسهای مدرسه و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی، نوبت به حل تمرین و مثال می رسد. مسلما شرکت در کلاسهای مدرسه و یا جلسات تدریس ریاضی در منزل قبل از حل تمرین لازم است ولی میزان تاثیر حل مسئله در یادگیری ریاضی بیشتر از آنهاست.

به عبارت دیگر، بدون شرکت در جلسات تدریس ریاضی نمی توان تمرین حل کرد ولی بدون حل مسئله و تمرین هم هرگز نمی توان ریاضی را آموخت.

پس برای یادگیری ریاضی روند زیر را پیش بگیرید:

1- در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و یا در صورت لزوم در کلاسهای خصوصی ریاضی شرکت کنید.

2- مطالب ارائه شده در جلسات تدریس ریاضی را مرور کنید.

3- تا جایی که می توانید مثال و تمرین حل کرده و مسائل اضافی را بررسی نمائید.

روند ارائه شده برای یادگیری دروس فیزیک و شیمی هم می تواند موثر باشد. برای مشاهده لیست مدرسین ریاضی، فیزیک و شیمی به ترتیب بر روی عبارتهای تدریس ریاضیات، مدرسین خصوصی فیزیک و تدریس خصوصی شیمی کلیک نمائید.
حین تدریس ریاضی توسط دبیر ریاضی خود سعی کنید با دقت گوش دهید، اگر سوال داشتید حتما بپرسید، جزوه خوبی یادداشت کنید، علاقه به یادگیری ریاضی نشان دهید و نکات مهم را با دقت بنویسید.
فعال بودن در کلاس درس ریاضی و سایر دروس را به یک عادت تبدیل کنید. نه اینکه یک روز سرحال باشید و روز دیگر بی حوصله. کنجکاو باشید و سعی کنید تا مطلب را به خوبی یاد نگرفته اید از آن عبور نکنید.
اگر می خواهید ریاضی را واقعا خوب یاد بگیرید باید از مطالعه سطحی پرهیز نمائید. خصوصا در مباحثی که مسئله ای داده می شود که آن را حل کنید باید حتما سعی کنید دلیل استفاده از فرمولها را بفهمید.
ریاضی درسی نیست که بخواهید با حفظ کردن در آن نمره بیاورید و موفق شوید. درک درست از فرمولها و روابط و فهمیدن اینکه در هر مسئله چرا از فلان فرمول استفاده می شود کلید موفقیت در یادگیری درس ریاضی است.
در هر مسئله ای که دلیل استفاده از روابط و فرمولها و یا روند حل را متوجه نشدید حتما از دبیر ریاضی یا معلم ریاضی خود سوال کنید. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان با تمرکز کامل گوش دهید. 
اگر می خواهید ریاضی را خوب یاد بگیرید و در آموزش آن موفق باشید مهمترین کاری که باید انجام دهید حل تمرین و مثال است. اگر کسی ریاضی را بهتر از شما بلد است مطمئن باشید که از شما باهوشتر نیست بلکه تمرین بیشتری حل کرده است.
قبل از آنکه تمرینات و مثالهای بیشتری برای ریاضی حل کنید، همان تمریناتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی در کلاس درس حل کرده است را دوباره حل کنید. سعی کنید تمرینات و مثالهای حل شده توسط مدرس ریاضی خودتان را به صورت عمیق بفهمید.
معلم و دبیر شما حین تدریس ریاضی معمولا مثالها و تمریناتی را حل می کند که به نظرشان مهمتر است و در امتحان ریاضی هم معمولا سوالها مشابه همان تمرینات می باشد. حتی اگر سوالات امتحانی ریاضی هم مشابه همان تمرینات نباشد، برای حل تمرینات با سطح بالاتر باید ابتدا سوالات حل شده در کلاس را یاد بگیرید.

مرور بر یادگیری ریاضی چقدر تاثیر دارد؟ - درس ریاضی در اصل یک درس حفظ کردنی نیست. ریاضی را باید یاد گرفت و فهمید. ولی به هر حال مانند سایر دروس، مرور مطالب آموخته شده برای ریاضی هم مهم است.

مرور مطالب جدید ارائه شده توسط معلم ریاضی در مدرسه بعد از برگزاری کلاسها به فهم بهتر مطالب در جلسات بعدی کمک می کند. اگر برای درس ریاضی مدرس خصوصی ریاضی دارید و جلسات تدریس ریاضی در منزل را برگزار می کنید، بعد از چنین جلساتی هم مرور مطالب ارائه شده مهم و لازم است. نکات مهم تمرینات و مسائلی را که حل می کنید در یک دفترچه یادداشت کرده و در ایام امتحانات مرور کنید.

همانطور که در نکات قبل یادگیری ریاضی گفته شد، ابتدا باید تمرینات حل شده توسط ".معلم ریاضی." خود را حل نمائید. در مرحله بعد برای جا افتادن بهتر مطالب و تسلط بیشتر بر درس لازم است تا خودتان در منزل تمرینات بیشتری برای درس ریاضی حل کنید.
میزان یادگیری و تسلط شما در درس ".ریاضی." ارتباط مستقیم با تعداد تمریناتی دارد که حل می کنید. ضمنا، حین حل تمرینات بر روی آنها تمرکز کنید و اگر خیلی سریع نتوانستید بر مبحث مسلط شوید سعی کنید که پشتکار داشته باشید و با مداومت تمارین را حل نمائید.
اگر در بعضی از تمرینات مشکل دارید می توانید از ".دبیر ریاضی." خود کمک بگیرید و یا با یک ".مدرس خصوصی ریاضی." برای رفع اشکال کلاس داشته باشید. 
برای یادگیری درس ریاضی و هر درس دیگری و کلا برای موفقیت در تحصیل یک برنامه ریزی درسی صحیح حتما لازم و ضروری است. برنامه ریزی برای خواندن درس ریاضی را خودتان با توجه به عادات و توانائی هایتان انجام دهید.
در برنامه ریزی ای که برای خواندن ریاضی و دروس دیگر در نظر می گیرید، مطالعه و مرور، حل تمرین و نمونه سوال امتحانی را هم در نظر بگیرید.
در صورت لزوم برای راهنمایی و مشاوره در زمینه برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی برای خواندن ریاضی می توانید از معلم و مدرس ریاضی خود کمک بگیرید.
در برنامه ریزی خود انعطاف داشته باشید و آنقدر بر خودتان سخت نگیرید که نتوانید برنامه را پیش ببرید.
اگر حل تمرینات، مسائل و مثالهای ریاضی برایتان مشکل است، با استفاده از روشهای زیر می توانید از پس حل این مسائل برآیید.

1- مرور دوباره متن درس: در بسیاری از اوقات مسائل را به آن دلیل نمی توانید حل کنید که متن درس را خوب نفهمیده اید. بنابراین پس از جلسات تدریس ریاضی در مدرسه (یا اگر مدرس خصوصی ریاضی دارید) بعد از جلسات خصوصی تدریس ریاضی درس را خوب مرور کنید.

2- حظور مرتب در کلاسهای ریاضی: تا جایی که امکان دارد غیبت نکنید. اگر برای مبحثی در کلاس ریاضی حاضر نباشید ممکن است بعدا جبران آن برایتان مشکل باشد. خیلی از اوقات آن مطلبی که سر کلاسش نبوده اید تا آخر ترم برایتان جا نمی افتد. در صورت لزوم از مدرسین خصوصی ریاضی کمک بگیرید 

3- مرور مثالهای حل شده توسط مدرس خصوصی ریاضی یا معلم ریاضی: مدرس، دبیر و یا معلمریاضی شما پس از ارائه درس معمولا تمریناتی را حل می کند. اولین کاری که پس از مرور خود درس انجام می دهید باید حل دوباره و مطالعه آن تمرینات باشد.

4- حل دوباره مثالهای حل شده کتاب: مثالهای حل شده کتاب هم منبع خوبی برای یادگیری و آموزش بیشتر درس ریاضی است. اول تلاش کنید که خودتان مسئله را حل کنید. در نهایت حل خودتان را با حل کتاب مقایسه کنید.

5- استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی: کلاسهای تدریس ریاضی در منزل در بسیاری از اوقات (رفع اشکال در ایام امتحانات، رفع اشکالات پایه ای در ریاضی  و ...) می تواند کمک کننده باشد. روند حل درست مسائل ریاضی را می توانید از معلم خصوصی ریاضی خود بپرسید.

6- استفاده از کتابهای کمک آموزشی ریاضی: کتابهای کمک آموزشی ریاضی نیز در صورتیکه استفاده درستی از آنها بشود می تواند به پیشرفت شما در درس ریاضی کمک کند. استفاده درست به این معنی که اول سعی کنید مسائل را خودتان حل کنید و حل خودتان را بنویسید. اگر نشد بعد به راه حل ارائه شده در این کتابها مراجعه نمائید.

7- حل مسائل و تمرینات سطح بالا: اگر درس را خوب یاد گرفتید و تمرینات کافی هم حل نمودید، برای افزایش سطح تسلط خود می توانید تمرینات سطح بالاتری حل کنید. هر چه بیشتر تمرین حل کنید مسلط تر می شوید.

8- استفاده از سی دی های آموزشی ریاضی: سی دی های آموزش ریاضی هم می تواند به موفقیت شما در درس ریاضی کمک کند.

9- تمرکز در حین مطالعه درس و در کلاسهای ریاضی: داشتن تمرکز در هرکاری لازم است و در مطالعه و آموزش لازمتر. برای یادگیری روشهای افزایش تمرکز به بخشهای دیگر همین سایت مراجعه کنید. در بخش مقالات کلمه "تمرکز" را جستجو کنید.

10- آهسته و پیوسته خواندن درس ریاضی: ریاضی درس شب امتحانی نیست. به هیچ عنوان خواندن آن را به شب امتحان موکول نکنید. در طول ترم درس را مطالعه کنید و تمرین حل کنید. خیلی ها به امید کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی آن را تا نزدیکی های امتحان کنار می گذارند. خیلی وقتها اگر اوضاع خیلی بحرانی باشد از دست مدرس خصوصی ریاضی هم کاری ساخته نیست. پس درس را در طول ترم بخوانید.

11- برنامه ریزی درست برای مطالعه ریاضی: در کنار درسهای دیگر، برای مطالعه ریاضی، مرور آن و حل مسائل آن برنامه ریزی خوبی داشته باشید.

12- تمرین، تمرین و تمرین: در یک جمله بگویم: کلیدی ترین نکته در یادگیری ریاضی حل تمرین است.

13- مشورت با کسانی که در درس ریاضی نمره خوبی گرفته اند: از دوستان و آشنایانی که در درس ریاضی نمره خوبی گرفته اند مشورت بگیرید. از کسانی که خودشان به زور درس را پاس کرده اند راهنمایی نخواهید.

14- افزایش ساعت مطالعه در نزدیکی امتحانات: با وجود داشتن مطالعه و حل تمرین مستمر و مداوم در طول ترم، افزایش ساعت مطالعه در نزدیکی امتحان و شاید استفاده از جلسات تدریس خصوصی ریاضی کمک کننده باشد.

15- فعال بودن در کلاسهای تدریس ریاضی: در کلاسهای خصوصی و گروهی ریاضی و در کلاسهای تدریس ریاضی در مدرسه فعال باشید، سوال بپرسید، با دقت گوش دهید و جزوه خوبی یادداشت نمائید.

منبع: ایران مدرس
در حالت کلی، بلافاصله پس از تمام شدن کلاس درس ریاضی روند فراموش شدن مطالب ارائه شده در کلاس توسط دبیر ریاضی آغاز می شود. اگر می خواهید مطالب ارائه شده را فراموش نکنید همان روز پس از کلاس ها و بعد از استراحت، درس های ارائه شده را مرور کنید.
مرور ریاضی در همان روز بعد از ارائه درس کافی نیست و در روزها و هفته های بعد نیز با یک برنامه مشخص و منظم باید مطالب ارائه شده مرور گردد.
البته خیلی وقتها وقتی برای مباحث ارائه شده تمرین حل می کنید، مرور مطالب به خودی خود اتفاق می افتد. اگر در رابطه با نحوه مرور درسها سوال دارید می توانید از معلم ریاضی خود و یا مدرس خصوصی ریاضی خود کمک بگیرید.
استاد و یا مدرس خصوصی ریاضی: مسائل و مثالهای حل شده را بدون نگاه کردن به راه حل آن دوباره حل کرده و راه حل خود را با راه حل ارائه شده توسط مدرس یا استاد خود مقایسه کنید. سعی کنید مسئله را خودتان حل نمائید. به صورت روزنامه وار خواندن سوالها و مرور سطحی فایده ای ندارد. با حل دوباره سوالها بیشتر با مسئله درگیر شده و علاوه بر اینکه به لحاظ ذهنی قویتر می شوید، یادگیری عمیق تری هم خواهید داشت. تعداد زیادی از دانش آموزان یا دانشجویان در طول ترم یا ایام امتحانات تعداد زیادی مسئله حل شده را از روی کتاب یا حل المسائل نگاه می کنند تا بلکه با دیدن تعداد زیادی سوال حل شده ریاضی بتوانند از پس امتحان برآیند. ولی اینگونه حل سوال و مسئله ریاضی و این شیوه مطالعه فایده ای ندارد. اگر تعداد محدودتری سوال حل کرده باشید ولی برای حل هر سوال به اندازه کافی فکر کرده و زحمت کشیده باشید درس را بهتر یاد گرفته و از لحاظ ذهنی قویتر می شوید. ذهن ریاضی شما تنها با فکر کردن و حل مسائل توسط خودتان قوی تر می شود. خواندن درس، حضور در کلاسها، مرور و .... این موارد همه لازم است ولی عاملیکه بیشترین تاثیر در یادگیری ریاضی توسط شما را دارد، حل مسائل و تمرینها به گونه ای است که گفته شد. درست مانند ورزشکاری که با بلند کردن هر وزنه ای که مقداری وزن آن از توانایی خودش بیشتر است مقداری به حجم عضلات خود می افزاید، شما نیز با حل هر مثال و مسئله ریاضی که مقداری شما را به تفکر وادارد مقداری به توانائی های ذهنی تان می افزائید. پس در قدم اول مثالها و تمرینات حل شده را خودتان یکبار دیگر حل کنید. برای حل این تمرینات و مثالها بدون نگاه کردن به حل آنها باید فکر کنید و این مفید است. اگر نهایتا نتوانستید حل کنید به راه حل نگاه کنید. این کار ایراد ندارد ولی اینکه از همان ابتدا مستقیم بروید سراغ راه حلها این نوع مطالعه برای یادگیری ریاضی مفید نیست. در ادامه از مسائل و تمرینات سخت تر و سطح بالاتر که ذهن شما را به چالش می کشد و توانائی های شما را افزایش می دهد استقبال کنید.
برای یادگیری بهتر درس ریاضی موارد زیر می تواند مفید باشد.
نکته 1: مرور درس پس از کلاس
همانطور که می دانیم درس ریاضی یکی از مهمترین درسهای پایه بوده و یادگیری و مطالع صحیح آن حتی در یادگیری سایر دروس تاثیر گذار است.
پس برای موفقیت در یادگیری درس ریاضی، سعی کنید که با یک برنامه ریزی منظم، مرورهای بعد از کلاس درس را داشته باشید.
---------------
نکته 2: گوش دادن به درس در کلاس
یکی از نکات مهم در یادگیری درس ریاضی این است که در کلاس درس حواستان جمع باشد. حتی در نوشتن جزوه ریاضیتان سلیقه به خرج دهید که بعدا برای خواندن جذاب باشد. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان حتما به دقت گوش دهید. این اولین قدم در موفقیت در ریاضی است.
---------------
نکته 3: نوشتن جزوه جذاب و خوانا در کلاس درس
حین تدریس ریاضی توسط معلم یا دبیرتان سعی کنید که هم گوش دهید و هم جزوه مناسبی یادداشت نمائید.
---------------
نکته 4: فعال بودن و پرسیدن سوال در کلاس درس
فعال بودن در کلاس درس ریاضی و سایر دروس را به یک عادت تبدیل کنید. نه اینکه یک روز سرحال باشید و روز دیگر بی حوصله. کنجکاو باشید و سعی کنید تا مطلب را به خوبی یاد نگرفته اید از آن عبور نکنید.
--------------
نکته 5: مطالعه عمقی درس ریاضی

در هر مسئله ای که دلیل استفاده از روابط و فرمولها و یا روند حل را متوجه نشدید حتما از دبیر ریاضی یا معلم ریاضی خود سوال کنید. حین تدریس ریاضی توسط معلمتان با تمرکز کامل گوش دهید.

یکی از راهکارهای یادگیری درس ریاضی استفاده از کتابهای کمک آموزشی، در کنار کلاسهای مدرسه و در صورت لزوم جلسات تدریس خصوصی ریاضی، است.

کتابهای کمک آموزشی زیادی در بازار وجود دارد. در مرحله اول سعی کنید، کتابی را انتخاب نمائید که توسط موسسه و انتشاراتی معتبری چاپ شده باشد. استفاده از کتابهای نامناسب فقط باعث تلف شدن وقت شما می شود.

در ادامه، برای استفاده صحیح از کتاب های کمک آموزشی ریاضی، می توانید از معلم ریاضی یامدرس ریاضی خود نیز کمک بگیرید. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که نباید کتاب های حل المسائل و کمک آموزشی را با این هدف خریداری نمائید که هر گاه سوال، تمرین یا مسئله ای را به شما دادند، به سرعت جواب آن را از روی کتاب مزبور بنویسید.

این شکل استفاده از کتابهای کمک آموزشی ریاضی باعث می شود شما به مسائل فکر نکنید و از لحاظ ذهنی پیشرفتی نکنید. هر سوال یا مسئله ای را که به شما دادند، ابتدا سعی کنید خودتان آن را حل نمائید. اگر 10 دقیقه به مسئله ای فکر کنید، حتی اگر نهایتا جواب درست آن را نتوانید بنویسید، همین روند فکر کردن و تلاش برای حل مسئله باعث پیشرفت ذهنی شما می گردد. در پایان می توانید جواب خودتان را با جواب ارائه شده در کتاب کمک آموزشی ریاضی مقایسه نمائید.


ادامه مطلب
علی شهرکی
موافقین۰ مخالفین۰
پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۵۷ ب.ظ
نظرات
نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شعار ما :دنیا منتظر توست همین حالا شروع کن